4 Ağustos 2014 Pazartesi

Evde Yoğurt Yapmak

Merhabalar tatilden dönen ıstakoz renkli iki mutfakçılar. Güneşe sereserpe yatıp cayır cayır yanıp, sonra da gelip benden deva isteyeceğinizi bildiğimden, tatilde evde kalan kişi olarak üşenmedim ve tam bir kilo yoğurt mayaladım! Hadi yine iyisiniz, güveç yoğurdu hem de :)

domestik tariflerde tahta kaşık kullanma zorunluluğu :)
Sanıyorum en yaratıcı, en çalışkan ve en üretken yanlarım mutfaktayken ortaya çıktığından mutfak işlerini çok seviyorum. Yemek yapmak zaten ayrı ama, dışarıdan almaya alışılan bir şeyi evde üretmek ayrı bir heyecan veriyor bana. Sütü mayalayıp dört saat sonra yoğurda dönüştüğünü gördüğümde dans etmeye başlamam da sanıyorum bundan. Bana göre mutfak emeğinizin tam karşılığını kat kat alabildiğiniz, mutluluk verici bir yer :)

Hazır yoğurtlar ile bir sıkıntım yoktu aslında ama bu kadar kolay olduğunu bilseydim herhalde çok daha önceden yoğurt yapmayı denerdim. Güzel kıvamlı bir yoğurt için püf noktalarına dikkat etmeniz yeterli oluyor.
Öncelikle tabi ki bulabilirseniz doğal süt ve maya için ev yapımı yoğurt kullanın. Maalesef bende ikisi de yoktu. Çıkıp komşularda ev yapımı yoğurt arayacak halde de değildim. Ne de olsa ısınma antrenmanı diye pastorize paketli süt ve market yoğurdu ile mayaladım. Artık bundan sonrakilerde günlük süt ve ev yapımı yoğurdumu kullanarak devam edeceğim (ya da tembellik edip devam etmeyeceğim, şimdi emin olamadım bak kendimden :)).

Yoğurdun yapımı değil ama bekleme araları uzun sürdüğü için, zamanlamayı buna göre planlamanız iyi olur, ben öğlen 12'de işe başlayarak sütü kaynattım, 1'de mayaladım, 5'te dolaba koydum ve ertesi sabah hazırdı.

Peki yoğurt nasıl mayalanır?
Efendim öncelikle çelik bir tencereyi su ile çalkalayın. Bu sayede sütün dibi tutmayacak. Sonra 1 litre sütü tencereye boşaltıp içine çelik bir kepçe koyun ve arada bir karıştırarak harlı-orta ateşte kaynama noktasına getirin. Kaynadıktan sonra orta ateşte 8-10 dk. daha karıştırarak kaynatın, bu sayede sütün içindeki su buharlaşıyor ve yoğurt daha kıvamlı oluyor. Sonra, yoğurdu sıcak tutmak için kullanacağınız bir battaniyenin içine temiz bir mutfak bezi serip yoğurdun yatağını hazırlayın. Yoğurt mayalayacağınız kaba (ben toprak bir kap kullandım, cam veya porselen de kullanabilirsiniz) sütü dökerek kabı bezin üzerine koyun ve sütü bir miktar soğumaya bırakın. Sütün mayalama ısısı önemli. Serçe parmağınızı sütün içine daldırıp 5 sn. kadar beklediğinizde elinizi yakmayacak ancak hafif ısırır sıcaklıkta olmalı. Derece veremeyeceğim kusura bakmayın, ben de böyle ölçtüm. O serçe parmak o süte girecek bir şekil. Sütün hazır olduğunu hissettiğinizde, bir tatlı kaşığı yoğurda 5-6 tatlı kaşığı ılık sütten ekleyip mayanızı oluşturun. Sonra mayayı incecik akıtarak sütün üstünde gezdirin. Bir iki kere karıştırın. Kabın üzerine bir süzgeç kapatın ve kabı temiz bez ile sarın (bu sayede buharlaşma sağlanıyor ve yoğurt sulanmıyor). Sonra battaniye ile de sarın ve mayalanmaya bırakın. Dört saat (kışın 6-7 saat) sonra, süt olarak bıraktığınız arkadaşınız size yoğurt olarak gülümseyecek! Ama hala yolculuk bitmedi. Kabın kapağını kapatarak (ben kağıt bir havlu örttüm ve üzerine yine süzgeç kapattım) fazla sarsmadan buzdolabına kaldırın ve en az 12 saat dokunmayın.

kendim yaptım diye demiyorum, çok lezzetli yoğurt 
Sabaha yoğurdunuz hazır bile! Afiyet olsun!

1 yorum:

fayton dedi ki...

pastorizelerden bunu başarmışsan en bi doğal olanını hiç düşünemiyorum, hemen koş git pazaraaa :))) koş koş koş.. :))